8 manieren om je junkfood-gewoonte te verslaan

‘Ik hou van junkfood en ik kan er niet mee stoppen!’

Zie jij jezelf in deze uitspraak? Je bent zeker niet de enige! Van meer dan de 600.000 voedingsproducten – let op, ik zeg voedingsproducten, geen onbewerkt voedsel – bevat 80% toegevoegde suiker.
We zijn van ongeveer 5 kilo suiker per persoon per jaar in 1800 naar 69 kilo suiker (en 66 kilo meel) per persoon per jaar gegaan vandaag de dag! Denk er eens over na: gemiddeld eten we ongeveer 200 gram suiker per dag. Dit staat gelijk aan 40 suikerklontjes! Die voeding vol suikers wordt letterlijk een drugs: doses van suiker en bloem die onze stofwisseling aantasten en ons vet en ziek maken.
Veel patiënten vertellen me dat als ze aan een zak chips of pak koekjes beginnen, ze letterlijk niet meer kunnen stoppen met eten. Heb je je ooit afgevraagd waarom je een doos koekjes zou willen verslinden, waarom zou je niet smachten naar wilde zalm?

De reden is niet omdat je een zwakke wil hebt of zelfdiscipline ontbreekt. Je bent niet emotioneel zwak of lui. Je bent biologisch verslaafd aan suiker en wilskracht werkt hiervoor niet.
Het goede nieuws is dat ik iets weet dat je zou kunnen helpen! Maar laten we eens een snelle blik werpen op wat die verslaving nou eigenlijk heeft veroorzaakt.

De wetenschap van suikerverslaving

Een intensief onderzoek gepubliceerd in het “American Journal of Clinical Nutrition” toont aan dat voedingsmiddelen met veel suikers en een hoge glycemische index op dezelfde wijze als cocaïne en heroïne verslavend zijn.
Dr. David Ludwig en zijn collega’s van Harvard hebben bewezen dat voedingsmiddelen met meer suiker – die de bloedsuikerspiegel snel verhogen of een zogenaamde hoge glycemische index hebben – een speciaal gebied in de hersenen triggeren, genaamd de nucleus accumbens. Dit is het ‘beloningscentrum’ van je hersenen dat, wanneer het geactiveerd wordt , ervoor zorgt dat je je  goed  voelt en je meer van dit gevoel wilt. Dit gebied is de ground zero voor conventionele verslavingen zoals gokken en drugsgebruik.
Uit de studie worden twee conclusies getrokken:

  1. Je lichaam reageert heel verschillend op diverse calorieën, zelfs als de eiwitten, vetten, koolhydraten en smaak precies hetzelfde zijn.
  2. Voedingsmiddelen die de bloedsuikerspiegel doen pieken zijn biologisch verslavend. Deze verslaving leidt tot een vicieuze cirkel van honger en onbedwingbare trek dat het platform voor diabetes en andere chronische ziekten vormt.

Het voortdurend eten van suikerhoudende voedingsmiddelen veroorzaakt een piek in je bloedsuiker, die op zijn beurt het beloningscentrum van je hersenen activeert. Dit leidt tot meer hunkeren en drijft je ertoe om meer en meer van de stof te eten die je op dat moment een gelukkig gevoel geeft.
Je wordt machteloos tegen de vastberaden reactie van je hersenen om dat gevoel van geluk te zoeken. Geen wonder dat je het gevoel hebt gevangen te zitten!
We zijn evolutionair genetisch geprogrammeerd om naar suiker en geraffineerde koolhydraten te hunkeren. Wanneer we ontwikkeld waren als jagers, zouden we snakken naar bessen en honing. We zouden dus vet opslaan voor de komende winter.
Dat zou goed zijn als we een winterslaap zouden houden, maar dat gebeurt tot op de dag van vandaag niet! Tegenwoordig eten we de hele winter door: niet alleen natuurlijke suikers, maar ook de biljoen “Frankenfoods” (genetisch gemanipuleerd voedsel)die onze voorouders niet zouden hebben herkend.


De juiste gedachteverandering om het hunkeren aan te pakken

Het maken van de juiste keuzes om te kiezen voor echt, geheel onbewerkt voedsel wordt cruciaal om de junkfood-gewoonte te dumpen, maar dat doen ook je emotionele triggers en je emotionele gezondheid.
Stel jezelf twee vragen als je sterk verlangt naar chocolade, chips, koek of ander junkfood:

Wat voel ik? Wat heb ik nodig? Wat we nodig hebben, heeft geen betrekking op je mond vol stoppen, dat kan ik je verzekeren.

Vandaag hebben we de kans om te stoppen en te gaan detoxen, niet alleen van junkfood, maar ook van junk gedachtes. We moeten onze gedachten en lichamen resetten.
Stoppen met deze verslaving en de gedachte eraan is makkelijker dan je zou denken. Het hoeft in ieder geval geen weken of maanden te duren. Deze acht strategieën kunnen je helpen:

  1. Eet onbewerkt voedsel. Je hebt vet en eiwitten nodig bij elke maaltijd die je eet. Echte voedingskoolhydraten zoals groenten, peulvruchten, noten en zaden zijn perfect! Broccoli is broccoli. Verwerkt, suikerhoudend junkfood is geen echt voedsel. Zij vormen het platform voor suikerverslaving met alle vervelende gevolgen van dien.
  2. Stabiele bloedsuikerspiegel. Eet een voedzaam ontbijt met een aantal eiwitten zoals eieren, eiwit shakes of notenpasta. Onderzoeken hebben herhaaldelijk aangetoond dat het eten van een gezond eiwitrijk ontbijt helpt mensen gewichtsverlies te behouden. Ook geldt hiervoor het nemen van kleinere maaltijden gedurende de dag. Eet elke drie tot vier uur en neem bij iedere maaltijd of snack een aantal eiwitten (magere dierlijke eiwitten, noten, zaden of bonen). Vermijd te eten drie uur voor het slapen gaan.
  3. Blijf van suiker af. Als je verslaafd bent aan drugs of alcohol kun je dat niet simpel afbouwen. Je moet stoppen om je hersenen te kunnen resetten. Je moet geraffineerde suikers, frisdranken, vruchtensappen en kunstmatige zoetstoffen vermijden. Dit zijn allemaal drugs die tot suikerverslaving aanzetten.
  4. Stress verminderen. Stress en junkfood gaan samen. Als je stress hebt, ben je meer geneigd om naar die zak chips of reep chocolade te grijpen. Leer de oorzaak van je stress te herkennen en pak het aan door bijvoorbeeld iets aan yoga of meditatie te doen.
  5. Slimme oefeningen doen. De volgende keer dat je hunkert naar iets zoets, loop er dan weg van… letterlijk! Naast het creëren van een gezond voedingspatroon is sporten ook erg belangrijk. Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je minder gaat hunkeren en verhoogt je “goede gevoel” endorfine-niveau.
  6. Bepaal of overgevoeligheden voor voedingsmiddelen je vreetbuien veroorzaken. We hunkeren vaak naar voedingsmiddelen waar we een verborgen allergie voor hebben, waaronder gluten, zuivel en suiker.
  7. Slaap goed. Is het je ooit opgevallen dat je naar iets zoets verlangt na een slechte nachtrust? Onderzoeken tonen aan dat gebrek aan slaap je verlangen naar zoetigheid verhoogd.
  8. Eet voedingsmiddelen die het verlangen tegengaan. Deze voedingsmiddelen bevatten vitamine D en omega-3 vetzuren. Ook kun je natuurlijke supplementen overwegen voor onbedwingbare trek. Glutamine, tyrosine en 5-htp zijn aminozuren die het verlangen naar zoet helpen verminderen. Stressverminderende kruiden zoals Rhodiola Roseo kunnen ook helpen. Chroom, ook wel chromium, zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel en kan ook helpen om korte metten te maken met het hunkeren. Glucomannan vezel is zeer nuttig om de pieken in suiker en insuline te verminderen, waardoor je verlangen naar zoet en hongerige gevoel minder worden.

 

Bron: Nutribullet.nl

Geef een reactie