7 praktische tips tegen stress

Last van een stijve nek, hyperventilatie, of belemmerende gedachten? Grote kans dat je te maken hebt met een bepaalde vorm van stress. Je lichaam geeft signalen door dat er iets niet goed zit. Bij langdurig negeren van deze signalen kan ‘onschuldige’ stress zelfs leiden tot een zware burn-out of andere ziekteverschijnselen. Reden genoeg om ervoor te zorgen dat je lekker zen blijft met deze praktische tips:

  1. Stop met ‘wat als’ vragen
    Bij stress hebben we vaak de neiging om onszelf vragen te stellen die beginnen met ‘wat als’. Wat als ik word ontslagen? Wat als ik die opdracht misloop? Wat als ik niet goed genoeg ben? Deze ‘wat als’ vragen leiden naar een negatief toekomstscenario. Probeer daarom zoveel mogelijk in het moment te blijven. Dit zal het stressgevoel verminderen.
  2. Schrijf van je af
    Bij stress horen negatieve gedachten en hier moet je vanaf zien te komen. Een goede manier is deze gedachten zoveel mogelijk van je af te schrijven. Pak een stuk papier en schrijf alles op wat er maar in je op komt. Wat voel je? Wat houdt je bezig? Probeer een luisterend oor voor jezelf te zijn. Dat zal zeker de stress verlichten!
  3. Beweeg
    Bij stress produceert je lichaam het hormoon adrenaline. Door te bewegen zorg je ervoor dat dit hormoon wordt afgebroken. Daarbij worden er allerlei geluksstofjes in je hersenen aangemaakt waardoor je je meer ontspannen voelt. Je hoeft niet eens altijd de sportschool in te duiken. Een lekkere wandeling in de frisse buitenlucht zal deze klus ook klaren. Daarbij doe je in de buitenlucht ook meer verse zuurstof op.
  4. Verwen jezelf
    Probeer het allemaal niet zo zwaar te nemen en zorg dat je genoeg ‘quality time’ aan jezelf besteedt. Ga lekker naar de sauna of neem een ontspannende nek- of rugmassage. Vaak zorgt stress voor pijn in de nek. Het is bewezen dat massage net als sport, de aanmaak van endorfine en oxytocine stimuleert. Deze stofjes zorgen voor ontspanning en geven een blij gevoel. Je krijgt ook meer energie van massages, terwijl stress juist energie sloopt.
  5. Focus op je ademhaling
    Door middel van onze ademhaling kunnen we ons lichaam in stresssituaties sneller tot rust brengen. Vaak ga je door stress oppervlakkiger ademhalen waardoor je alleen maar vermoeider raakt. Het beste is om vanuit de onderbuik te ademen. Deze volgende ademhalingsoefening kan helpen bij stress: Ga plat op je rug liggen met je knieën gebogen en voeten op de grond. Plaats je hand op je onderbuik en adem in en uit op elke vijf tellen. Zorg hierbij dat je buik uitzet als je inademt en inkrimpt als je uitademt. Doe dit net zolang tot je je meer ontspannen voelt. Uiteraard zal yoga, tai-chi of andere meditatievorm ook goed werken.
  6. Eet gezond, geen suiker!
    Bij stress verbruikt je lichaam veel waardevolle vitaminen en mineralen. Deze tekorten dienen te worden aangevuld. Zorg dat je vooral veel vitamine C, calcium, magnesium en vitamine B tot je krijgt. Deze vind je terug in bladgroenten, fruit, peulvruchten, noten en zaden. Daarbij kun je het beste zo min mogelijk zoetigheden eten want suiker verstoort de hormoonbalans waardoor er alleen maar meer stresshormonen vrijkomen. Daarbij kan een ontspannende kruidenthee ook altijd helpen om stress te verlichten.
  7. Doe aan powernaps
    Slaap is ontzettend belangrijk om stress te reduceren. Hoewel je door stress vaak lastiger in slaap komt, zou je toch moeten proberen om tijd in te plannen voor een powernap. Uit onderzoek is gebleken dat een korte powernap (van ongeveer een uur) het stressniveau verlaagt en de productiviteit verhoogt. Reden genoeg om een powernapje te doen! Met goedkeuring van je baas uiteraard….

Door: Rosella van der Meijden, www.dieperinhetnu.nl