5 redenen om je ontbijt niet over te slaan

Vele mensen slaan elke dag het ontbijt over. Dag na dag, excuus na excuus. Als je diabetes hebt, kan het overslaan van het ontbijt schadelijk zijn voor je gezondheid.

Er is meer dan overtuigend bewijs dat aantoont dat wanneer je het ontbijt overslaat, dit direct de volgende diabetische complicaties tot gevolg kan hebben:

  1. Voortdurend verhoogde nuchtere bloedsuikerwaarden zonder resolutie.
  2. Een laag bloedsuikergehalte als de lichamelijke voorraad koolhydraten opraakt.
  3. Spieren maken koolhydraten aan om de hersenen te laten functioneren, wat leidt tot spierverlies.
  4. Over het algemeen een hoger lichaamsgewicht, omdat je meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calorieën consumeert.

Dus stop met het overslaan van je ontbijt! Of je nu diabetes hebt of niet, het ontbijt blijft de belangrijkste maaltijd van de dag en hieronder een aantal tips hoe je vanaf nu iedere dag kunt ontbijten – geen excuses meer!

  1. Je hebt haast

Je hebt je kinderen om voor te zorgen, het is druk op de weg en je moet naar je werk. Laten we iets aan al deze dingen doen in één eenvoudige stap en je slaagt erin om tijd te hebben om te ontbijten!

Plannen en vooraf iets kleins bereiden. Dat is alles wat nodig is!

Je Nutriblasts kunnen van tevoren bereid worden en ingevroren of in de koelkast bewaard worden. Je kunt ook je Nutribulletbeker vooraf vullen,  en als eerste ‘s ochtends een blast maken in slechts 20 seconden. Of neem soep! Pureer het de avond van te voren in je Nutribullet, bewaar het in de koelkast en warm het op in de magnetron in een magnetron-safe beker. De mogelijkheden zijn eindeloos en met een beetje voorbereidend werk is je ontbijt een fluitje van een cent!

  1. Je nuchtere bloedsuikerwaarden zijn te hoog

Uit onderzoek blijkt dat door het consumeren van slechts 15 gram (= één portie koolhydraten) in de ochtend, je lever stopt met extra suiker te produceren. Hierdoor kan een verhoogde nuchtere bloedsuikerspiegel gaan dalen.

Optimaal, zal 30 gram eiwitten samen met deze portie van koolhydraten uw evenwichtige maaltijd compleet maken. Een perfect voorbeeld: een halve banaan en 30 gram amandelen. Klaar!

  1. Je wilt spieren opbouwen

Het ontbijt overslaan kan daadwerkelijk bijdragen aan spierverlies. Dit komt doordat op het moment dat je reserve koolhydraten opgebruikt zijn, je lichaam je spieren gaat gebruiken voor koolhydraten om de hersenen te laten functioneren. Je lichaam begint de spieren af te breken om het systeem draaiende te houden. Daarom is het niet ongewoon om een gezette diabetische  patiënt met een minimale spiermassa te zien. Ontbijten en het handhaven van een consistent maaltijdpatroon is een belangrijk onderdeel van het behoud van spiermassa.

  1. Geen ontbijt persoon?

Koud eten in de ochtend is meestal beter te verdragen dan warm eten. Het is ook heel belangrijk om te begrijpen dat veel medicijnen voor diabetes zijn bedoeld om in werking te treden rond etenstijd. Dit houdt in, wanneer je medicatie rond lunchtijd begint te werken, je je ontbijt hebt overgeslagen, je dag hectisch is geweest en de lunch wordt uitgesteld, je op het moment dat je diabetes-medicatie begint te werken, ongetwijfeld een hypo zal gaan krijgen.

Deze hypo kan het begin zijn van een slechte bloedsuikerspiegel-dag, dus het organiseren aan het begin van de dag is erg belangrijk. Begin met een ontbijtje van 15 gram koolhydraten met ongeveer 7  gram eiwitten. Dit kan een hap van een mueslireep zijn of een enkele slok van een smoothie, die je de avond van tevoren hebt gemaakt. Als je geen ontbijtpersoon bent, hoeft het niet een “sit-down’ ontbijt te worden dat je hebt voorbereid, hebt gekookt, hebt gegeten, hebt opgeruimd en waar je vervolgens van moet herstellen. Een hap of een slok en dan ben je de dag al goed begonnen!

  1. Je probeert om gewicht te verliezen

Je lichaam is als een kampvuur dat je voedt met kleine hoeveelheden aanmaakhout om het vuur aan te houden. Als je je lichaam niet regelmatig voedt, vertraagt het en houdt het zijn energie vast, waardoor je gewicht bijkrijgt.

Probeer regelmatig kleine hoeveelheden vezelrijk voedsel te eten, zodat je lichaam constant calorieën blijft verbranden. Degenen die geen ontbijt eten, hebben de neiging om in totaal meer calorieën in één dag te eten dan degenen die wel ontbijten.

Het mooie van de Nutribullet? Er zijn teveel heerlijke recepten die je kunt bereiden voor het ontbijt om hier allemaal weer te geven. Je kunt waarschijnlijk de rest van je leven elke ochtend een ander ontbijt eten, dus aan de slag!

 

Bron: Nutribullet.nl

Geef een reactie