12 gewoontes van gelukkige mensen

De meeste mensen piekeren ’s nachts. Een probleem of onrealistische droom in het leven zorgt ervoor dat mensen zich onvolledig, ontevreden en ongelukkig voelen. Voor hen voelt geluk als iets onhaalbaars en ongrijpbaars. Maar door het aanpakken van hun angsten en deze te overwinnen, helpen zij zichzelf iets te bereiken waarvan ze nooit verwacht hadden dat het mogelijk was. Dit geluk ligt dichterbij dan ze ooit konden denken. Hieronder lees je de gewoontes van gelukkige mensen die ik heb verzameld uit de levens van een aantal van de gelukkigste mensen die ik ken, maar ook van voormalig patiënten die op zoek zijn gegaan naar een vervullend en bevredigend leven.

  1. Wees positief en optimistisch. Negatieve gebeurtenissen meemaken in het leven is heel normaal. Begrijp dat dit nooit het einde van de wereld is. Doe je best om het zilveren randje te vinden en negatieve gedachtes om te zetten in positieve gedachtes. Verander de manier waarop je denkt door negatieve gedachtes en problemen als een uitdaging te gaan zien en mogelijkheden om iets nieuws te leren. Denk wat er mogelijk is en nooit wat onmogelijk is.
  2. Focus op wat je kunt controleren. Zoveel mensen maken zich zorgen over wat er zou kunnen gaan gebeuren, zoals ‘Wat gebeurt er als ik een vreselijke ziekte krijg?’ of ‘Wat als ik mijn baan verlies?’. Dit zijn de twee meest voorkomende angsten van patiënten. Deze uitputtende gedachtes ondermijnt mensen van alle energie om positief te denken en gelukkig te zijn. Als je je de volgende keer betrapt op zulke gedachtes, draai het om en denk na over wat je kunt controleren. Onderneem actie in plaats van een slachtoffer te worden van de omstandigheden en je negatieve gedachten. Voor de twee bovenstaande voorbeelden, kun je een gezonde levensstijl aannemen om een slechte gezondheid te voorkomen en hard werken en je prestaties bespreken met je leidinggevende om werkzekerheid te kunnen garanderen.
  3. Omring jezelf met gelukkige mensen. Gelukkige mensen supporten je, zijn warm en geven graag. Deze kwaliteiten zullen je aanmoedigen om ook gelukkig te zijn. Omgekeerd geldt het tegenovergestelde. Wanneer je je met ellendige en ongelukkige mensen omringt haal jij ook alles naar beneden en zij staan niet toe dat jij je richt op je eigen welzijn en doelen.
  4. Geniet van je werk. De meeste mensen werken een derde van de dag. Degenen die genieten van hun werk en er naar uit kijken om te gaan werken zijn veel gelukkiger dan mensen die dit niet doen. Vind een baan die jou gelukkig maakt en waarvan je je rekeningen kunt betalen.
  5. Leef buiten je werk en verander hoe je met geld omgaat. Ben minder gericht op geld en meer gericht op tijd. Veel leidinggevenden hebben zat geld op de bank, maar leveren qua gezondheid veel in. Op zulke momenten deed geld ze niet zoveel, maar wilden ze graag meer tijd. Waardeer het en zorg voor een goede balans tussen werk en andere delen van je leven.
  6. Geef aan anderen. Vrijwilligerswerk kan bijdragen aan het stimuleren van de beloning in je hersenen, waardoor neurotransmitters zoals dopamine loskomen. Van dopamine krijg je een gelukkig en goed gevoel. Mijn ouders doen al een aantal jaar vrijwilligerswerk en een vriend spreekt liefdevol over de jaren dat hij voorlas aan een blinde man. Zij zeggen allemaal dat vrijwilligerswerk hen helpt om zich verbonden te voelen met de gemeenschap en het doet hen goed om mensen met problemen te helpen. Het helpt ook om onze eigen problemen te relativeren.
  7. Wees flexibel. Weet dat zelfs de best vastgelegde plannen niet altijd lopen zoals gehoopt. Ben in staat op je aan te passen aan veranderingen om teleurstellingen te helpen voorkomen.
  8. Slaap genoeg, eet gezond en beweeg. Slaap herstelt vitale lichaamsfuncties; eten biedt het lichaam voedingsstoffen die lichaam en geest laten functioneren; en beweging houdt ons in vorm en vermindert belangrijke endorfines dat depressie verlicht en je een betere stemming geeft.
  9. Laat je haatgevoelens gaan. Als je dit gevoel vast blijft houden, blijf je in een negatieve spiraal zitten. Laat het los en je zal merken dat je opbloeit en vrolijker wordt.
  10. Maak je dromen en doelen realistisch en periodiek. Hierdoor blijven je hersenen gestimuleerd en gemotiveerd. Als je uiteindelijk je doel behaalt voel je je weer een stukje gelukkiger!
  11. Onderhoud en koester sociale relaties. Mensen hebben veel plezier en genot van en met anderen. Behandel ze net zoals jij het liefst behandeld wil worden.
  12. Ervaar het leven. Herinner je de dingen die je jaren geleden hebt gehad of dingen die je hebt meegemaakt? Ik denk het laatste. Dingen die je hebt meegemaakt hebben een blijvende plaats in onze herinneringen en dat is minder dan met bezittingen. Waardeer dit, omdat ze veel meer geluk geven dan bezittingen ooit kunnen doen. Ga naar buiten en ervaar veel dingen: uitstapjes, activiteiten, mensen, leren, eten, culturen en wat avonturen die je kunt maken.

 

Bron: Nutribullet.nl

Geef een reactie