Van deze 5 voedingsmiddelen krijg je meer energie

Zoek je naar natuurlijke voedingsmiddelen, waardoor je gedurende de dag meer energie krijgt? Dan is dit artikel perfect voor jou!

Hoewel er een aantal supplementen zijn die je energie op peil houden (royal jelly, co-enzym Q10 en anderen), geeft een goede balans van voedingsstoffen pas echt aanhoudende energie. Dat betekent dat je voedsel het best in zijn meest natuurlijke staat kunt eten. Omdat je lichaam eiwitten, vetten en koolhydraten op andere manieren verteert, is het efficiënter voedingsmiddelen te eten, die een gezonde mix bevatten. Je lichaam krijgt meer voor minder!

 

Energieboosters

Dit zijn enkele energieboosters die makkelijk te vinden zijn, voor een snelle gezonde maaltijd en waardoor je lichaam op zijn best zal functioneren:

  1. Bananen

Bananen bevatten veel kalium. Kalium zorgt voor de vochtbalans, een lagere bloeddruk, de zenuwprikkeling en de spierstofwisseling. In tegenstelling tot sommige andere voedingsstoffen, slaat het lichaam kalium niet voor langere tijd op. Dit betekent dat het kaliumniveau daalt in tijden van stress of tijdens een zware inspanning. De natuurlijke suikers in een banaan worden snel opgenomen, waardoor je snel energie krijgt. Andere suikers worden langzamer opgenomen door je lichaam die zorgen voor een langdurige energie.

  1. Water 

Zonder water kan je lichaam geen energie genereren. Water zorgt voor het verteren van voedsel, het transporteren van voedingsstoffen, het absorberen en het reguleren van de lichaamstempratuur. Wanneer je uitgedroogd bent, zal je weinig energie hebben omdat je cellen te weinig water hebben.

  1. Linzen en bonen 

Linzen en bonen zijn een goede bron van vezels, wat zich vertaalt naar een langzame afgifte van glucose, B-vitamines, ijzer, magnesium, kalium, zink, calcium en koper. Linzen bevatten zowel koolhydraten als eiwitten.

  1. Haver 

Haver bevat de energierijke en stress-verlagende B-vitamines, die koolhydraten helpen omzetten in bruikbare energie. Deze koolhydraten zorgen voor een efficiënte energielevering doordat ze langzaam worden verteerd en daardoor geleidelijk aan worden opgenomen in de bloedbaan. Gebruik voor de beste nutritionele kick meer natuurlijke haverrassen. Mijn favoriet is staal gesneden!

  1. Noten – Cashewnoten, amandelen, hazelnoten, paranoten 

Deze noten zijn niet alleen rijk aan eiwitten, maar ook aan magnesium. Magnesium is een mineraal dat een essentiële rol speelt in het omzetten van suiker naar energie. Onderzoek suggereert dat magnesiumtekort energie afgetapt wordt. Magnesium zit ook in volle granen, vooral in zemelen granen.

 

Energiebesparende tips:

  • Vermijd voedingsmiddelen met veel suiker, vooral geraffineerde suikers. Deze veroorzaken een piek in de bloedsuikerspiegel, gevolgd door een daling van de bloedsuikerspiegel, waardoor je jezelf vermoeid voelt.
  • Vermijd cafeïne. Dit is een tijdelijke stimulans. Hoewel koffie aanvankelijk het stresshormoon verhoogt en een stroom van energie geeft, kan meerdere kopjes per dag leiden tot een burn-out.
  • Zorg voor voldoende slaap.
  • Eet niet te zwaar tijdens de lunch. Een zware lunch pakt de energie af om het voedsel te verteren, waardoor je halverwege de middag moe wordt.
  • Eet kleinere maaltijden en snacks elke drie tot vier uur, in plaats van een paar grote maaltijden. Door deze strategie stabiliseer je de bloedsuikerspiegel, je energie en je stemming.

 

Bron: Nutribullet.nl

Geef een reactie