Wat doet de sauna met mijn bloeddruk?

Door de hoge temperatuur in de saunacabine worden de bloedvaten wijder, met name de bloedvaatjes in de huid. Het bloed heeft dus niet alleen minder weerstand in de bloedvaten maar ook een veel groter stroomgebied. Het gevolg hiervan is dat de bloeddruk daalt. Hoe hoger die bloeddruk is hoe meer hij zal dalen. Bij het afkoelen gebeurt het tegenovergestelde. De bloedvaatjes worden weer nauwer of sluiten zich. Het bloed heeft weer een kleiner stroomgebied en een grotere weerstand. Met als gevolg dat de bloeddruk stijgt. Bij mensen met lage bloeddruk meer dan bij mensen met een normale bloeddruk. Waarmee we maar willen zeggen dat sauna een regulerende invloed heeft op je bloeddruk.

Effecten op hart en bloedvaten

  • Training van de vaatspieren
  • Verbetering van de doorbloeding
  • Bloeddruk zakt doordat de vaten zich openen

Sauna & Hoge of Lage bloeddruk?

Tijdens de saunaronde is de bloeddruk van de mens in beweging. Tijdens de opwarmfase zal de bloeddruk enigszins de neiging hebben te gaan dalen.
Door onder andere verwijding van de bloedvaten. Tijdens de afkoelfase zullen deze vaten zich gaan vernauwen en zal de bloeddruk wat toenemen. In zijn algemeenheid kan de sauna bijdragen in een bloeddruk normalisatie maar mag absoluut niet gezien worden als medicatie! Wees bij een hoge bloeddruk voorzichtig tijdens de afkoeling (ook bij hartproblematiek). Onderneem de afkoeling rustig.

Eventueel wat langer met lauw water dan een sprong in het dompelbad. Bij een verlaagde bloeddruk moet er opgepast worden tijdens de opwarmfase, daar de bloeddruk mogelijk nog wat meer zakt. Dit merk je waarschijnlijk bij het verlaten van de warmte. Duizeligheid en vlekjes zien tot zelfs even van de wereld zijn kan het gevolg zijn. Ga voor het verlaten van de warmte altijd even een paar minuten met de benen naar beneden zitten op de onderste bank voordat je de warmte verlaat. Overdrijf de tijdsduur in de warmte niet en beperk een whirlpool tot maximaal 5 minuten. Indien er sprake is van duizeligheid, koel wat eerder maar wel rustig, met water af inclusief je hoofd.

 

Bron: Saunagids.nl

Geef een reactie