Hoe krijg ik zichtbare buikspieren?

Nee, buikspieroefeningen zijn niet de holy grail voor een platte buik, maar het is wel goed om ze te trainen. Zo kunnen sterke buikspieren je rug ontlasten. Daarnaast helpen sterke buikspieren je ook om andere oefeningen beter/zwaarder uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan squats, deadlifts en andere fitnessoefeningen.

Voeding is the key!

Nee, je hoeft geen 1000 situps per dag te doen om zichtbare buikspieren te krijgen. Het klinkt cliché maar het is nu eenmaal de waarheid: voeding is de sleutel tot succes. Iedereen heeft namelijk buikspieren, ze zijn alleen niet bij iedereen zichtbaar. Dit komt omdat de meeste een laagje vet eroverheen hebben. Om zichtbare buikspieren (oftewel een sixpack) te krijgen moet dat laagje vet verdwijnen. Hoe doe je dat? Simpel maar niet zo simpel: minder eten dan je verbruikt. Om af te vallen kan je als richtlijn aanhouden om 20% onder je daadwerkelijk kcalbehoefte te eten. Stel, je hebt per dag 2000 kcal nodig om ‘zo te blijven’. Dit betekent dat je niet aan zult komen, maar ook niet af zal vallen. Dan haal je hier 20% vanaf (20% van 2000 is 400) dus eet je in totaal 400 kcal minder: 1600 kcal per dag. Je hoeft dit echt niet alleen uit brocolli en kip te halen, maar daarover later meer. Wat belangrijk is, is dat jij op lange termijn een calorietekort aanhoudt waardoor je af zal vallen.

Plaatselijk vet verbranden bestaat niet!

Hoe mooi en geloofwaardig het ook klinkt: het is niet waar! Op tellsell wordt je er vaak mee doodgegooid, met dat soort reclames. En wat zou het toch ook mooi zijn als er ècht een middel bestond waardoor je alleen bij je buik afvalt maar wel borsten en billen behoudt. Helaas, als de waarheid te mooi klinkt om waar te zijn, dan is deze vaak ook te mooi om waar te zijn. Het is per persoon verschillend: de een valt als eerst af bij zijn/haar buik, de ander krijgt juist heel snel slanke armen of slanke benen. Dit betekent niet dat jouw probleemzone nooit ‘mooi’ wordt. Dit is een kwestie van lang volhouden, consistent zijn en niet opgeven! Na een lange tijd zal namelijk ook jouw probleemzone aangepakt worden en dat vetrandje onder je navel verdwijnen.

Het kost hard werken, goed trainen, letten op je eten, maar denk aan het resultaat. Dat jij je straks zeker en trots voelt wanneer het strandseizoen weer begint! Of jezelf comfortabel in je vel voelt wanneer je een dagje sauna pakt.

2 reacties

  1. 1

    Hee,, super leuk en interessant verhaal,,
    Ik vind het best lastig met hoeveel kcal je per dag mag hebben en als je best veel sport..
    Zouden jullie mij daar bij kunnen helpen?
    ik weeg 59 kilo
    sport 3 x in de week kracht en cardio
    zou me buik wel iets strakker willen hebben!
    En het is toch zo als je teveel calorieën binnen krijgt maar niet verbrand het dan opslaat als vet?
    Alvast heel erg bedankt! Liefsss

    • 2

      Dag Marion. Als je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt zal je lichaam dit gaan opslaan. Hierdoor zal je op den duur een hoger gewicht/vetpercentage krijgen.
      Persoonlijk heb ik heel veel gehad aan 2 tips:
      1. Houd je kcal inname bij via de App – My Fitness Pall
      2. Bereken alvorens je dit doet hoeveel kcal je mag (en hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten) via: http://www.johnenjeanet.nl/2015/06/02/bereken-je-macronutrienten-en-stel-je-voedingsschema-samen/

      De uitkomst van deze site zet je dan weer in de app My Fitness Pal, de website zoals bovengenoemd is namelijk nauwkeuriger dan de app. Het is een beetje rekenen, priegelen en spelen, maar als je het een week hebt gedaan ben je er aardig aan gewend!

      succes 🙂

Geef een reactie