Hoe herstel je na een marathon?

Als je net een marathon gelopen hebt, heb je waarschijnlijk het gevoel alsof je een miljoen gewonnen hebt! De race is voorbij, je familie en vrienden stonden te juichen en jij bent in de zevende hemel. Gefeliciteerd!

Of… misschien ben je het niet. Je hebt net je lichaam door een parcours van 42 kilometer geloodst en het herstel is een cruciaal aspect van je trainingsregime. Als je nog niet beschikt over een herstelplan, blijf dit dan lezen! We hebben een paar tips om je spieren in conditie te houden tot de volgende marathon.

 

Blijf lopen! Je eerste instinct zou stoppen zijn zodra je de finish hebt bereikt. Je bent uitgeput, maar als je stopt met bewegen, zal je lichaam in shock raken. Laat je hartslag langzaam dalen en laat je bloedsomloop terugkeren naar de normale rusttoestand. Als je hier eenmaal mee hebt afgerekend, kan je rustig aan gaan doen.

Geef jezelf een pauze! Je hebt 6 maanden getraind – neem even pauze! Ga geen 26 kilometer rennen net nadat je intensief getraind hebt voor 42 kilometer. Laat je lichaam, je spieren en je geest herstellen. Doe rekoefeningen, yoga en hervat je hobby die je voor het lopen hebt opgegeven.

Blijf goede voeding eten! Na de finish is er vaak een feest en daar ben je van harte welkom om feest te vieren. Je hebt het verdiend! Maar laat je gezonde voeding niet vallen in de weken na de training.  Blijf het eten van natuurlijke voedingsmiddelen doorzetten en eet voedingsmiddelen die helpen bij het herstel van de spieren, zoals bieten en kersen.

 

Bron: Nutribullet.nl

Geef een reactie